Zelená pošta sa definitívne zbavila štítku “startup” a etablovala sa na trhu ako stabilná spoločnosť.
Už piaty rok nemusíme chodiť fyzicky na poštu. Listy, faktúry, úradné listiny alebo iné dokumenty nahráme na stránku Zelenej pošty, ktorá našu poštu vytlačí a pošle za nás. Preto výborne slúži nielen bežným ľuďom, ale i firmám, vďaka zefektívneniu času a nákladov spojených s tvorbou firmnej pošty.
Čo je nové v Zelenej pošte nám porozpráva výkonný riaditeľ, ktorý Zelenú poštu postavil na nohy – Adrián Csuba.

Adrián, o Zelenej pošte sa toho písalo už veľa, preto by sme radi priniesli čitateľom iný pohľad na proces vášho vývoja. Bola myšlienka a cieľ Zelenej pošty od začiatku až doteraz rovnaká?
Pôvodná myšlienka bola mať jeden portál, ktorý bude slúžiť na prehľad elektronických faktúr od viacerých inštitúcii, ktoré bežný smrteľník využíva, čiže elektrika, plyn, telefón a podobne. Už pred piatimi rokmi bol však problém s tým, že veľké podniky mali svoj vlastný systém elektronických faktúr, naše riešenie nepotrebovali. Preto sme sa rozhodli, že Zelenú faktúru zmeníme na hybridnú poštu.
Vieme, že spočiatku sa nedarilo Zelenú poštu rozbehnúť, až následne tvojim príchodom do projektu sa začali veci hýbať. Čo bol ten problém, ktorý sa ti podarilo odstrániť?
Jednoznačne ľudský faktor. Projekt nemal jedného pána, ktorý by tlačil veci dopredu a dával tomu hlavu a pätu. Ďalší faktor bol, že vývojári boli z externej firmy, skrátka nemalo to dobrý koncept. My sme potrebovali urobiť to, a to sme aj urobili, že sme Zelenú poštu vytrhli z prostredia investora, našli sme si vlastných ľudí a začali sme fungovať ako samostnatná jednotka so svojím ekosystémom.
Nedávno ste expandovali do Čiech. Prečo vznikla táto myšlienka?
Máme obrovskú výhodu, že našou expanziou šetríme peniaze klientom. A to tak, že klientovu poštu zo Slovenska vytlačíme priamo v cieľovej krajine, v tomto prípade v Česku, a tým pádom šetríme poštovné, lebo to medzinárodné poštovné je vždy drahšie ako lokálne.
Zároveň spustenie nášho produktu v inej krajine je principiálne veľmi jednoduché. Stačí nám mať v cieľovej krajine zazmluvnené tlačové centrum, ktoré vie naše listy vytlačiť, zaobálkovať a poslať na poštu.
Odbočíme trochu od Zelenej pošty, vzhľadom k tomu, že sa pohybuješ v startupovom ekosystéme, je niečo, čo by si odporúčal mladým startupistom?
Fuu… no ja vždy hovorím, že moje motto, a to asi funguje vo všetkom, je dynamika a vytrvalosť. To sú dve slová, ktoré znejú veľmi jednoducho, ale na konci dňa je to o každodennom boji. Ani jeden zákazník ti nepadne z neba, vždy musíš riešiť “akože nejaké problémy” a to je ďalšie moje motto, lebo nepoznám také slovo ako “problém”. Lebo čo je problém? Je to nejaký negatívny stav, ktorý musím vyriešiť. A v tomto biznise, a nielen v tomto, ale v hocijakom, tá cesta nie je ružová ani rovná. Je kľukatá a občas je tam tma a nepríjemno, ..čiže “dynamika a vytrvalosť”!
Povinná otázka nakoniec, keďže Launcher od svojho vzniku stojí pri vás, odporučil by si Launcher ostatným startupistom?
Nech sa hocijaký startup rozhodne pre hocijaké štúdio, je to správne rozhodnutie, lebo ho to posunie. Aj keď budem vyrábať držiak na vajíčka a tu budú všetci vyrábať marhuľový lekvár, tak tam stále bude nejaká synergia, kde si budeme vedieť pomôcť a poradiť v niektorých aspektoch. Takže odpoveď znie: Jednoznačne!
Autor: Nikoleta (LAUNCHER)